a
a
HomeSocietatPer què Califòrnia lidera la transició energètica? Resum Sopar-Tertúlia #8

Per què Califòrnia lidera la transició energètica? Resum Sopar-Tertúlia #8

tesla_california

El dimarts 6 de juny va tenir lloc el vuitè sopar tertúlia amb el títol “Què està passant a Califòrnia per liderar la transició energètica?” a càrrec del co-tertulià habitual Santi Martínez, Director Executiu d’Estabanell. En Santi va compartir les experiències i reflexions que conjuntament amb d’altres col·legues de diferents companyies elèctriques europees (com el norueg Jan Pedersen de l’elèctrica AGDER Energy, qui també va acompanyar-nos) va organitzar l’associació de distribuïdors europeus GEODE.

Durant tres intensos dies, es van visitar companyies elèctriques, el regulador i empreses tecnològiques. La primera reflexió que comparteix en Santi fa referència a que les utilities californianes són empreses integrades verticalment, a diferència d’Europa a on des de la Comissió Europea s’ha propiciat la separació d’activitats des de fa 20 anys.

D’altra banda, per a que el sistema funcioni molt bé, un segon element és el funcionament correcte del regulador, molt ben definit i independent. Es interessant com a Califòrnia s’ha promogut la subvenció d’uns 8.500 punts de recàrrega per vehicle elèctric i s’està promocionant la xarxa de telecomunicacions 5G per serveis avançats com la conducció autònoma.

Un tercer element que permet entendre el mercat de Califòrnia és el lideratge per part del Govern, que considera la transició energètica és un tema estratègic per la lluita contra el canvi climàtic i la democràcia. I, coherentment, fixa uns objectius concrets i compromet un pressupost coherent. Per exemple, 49,5M$ per infraestructura de vehicle elèctric i 2M¢ afegits per control de la pol·lució.

Califòrnia s’ha fixat 50% d’energia primària d’origen renovable (sense comptar la contribució de la hidràulica) pel 2030 i un 80% pel 2050; una reducció de l’ús del petroli pel transport del 50% pel 2030 i la totalitat de vehicles elèctrics pel 2050, el 50% de les llars amb energia solar fotovoltaica el 2050, les cases de nova construcció han de ser NZEB – Near Zero Emissions Buildings a partir del 2020 i els edificis comercials el 2030 i una política de combinació de tecnologies d’emmagatzematge elèctric per gestionar els fluxes d’energia i permetre l’eòlica nocturna a partir de combinar 4.000MW de bombeig reversible, 45MW tèrmic, 57MW electroquímic, 2MW de volants d’inèrcia i també altres tecnologies com aire comprimit. I, tot amb transparència i capacitat d’execució, com un altre dels aspectes claus destacats.

Entrant en casos concrets, en Santi ens explica com la utility pública integrada verticalment (generació, transport, distribució i Retail) Sacramento Public Utility oferta energia un amb preus molt competitius i té, entre els seus objectius, una política molt centrada amb el client, fent, per exemple 150 reunions anuals amb veïns. Un consumidor mig a Califòrnia consumeix 8.000 kWh any d’electricitat i aproximadament el 3% estan totalment aïllats de la xarxa elèctrica. Es parla molt de l’eficiència energètica per la preocupació del canvi climàtic i el mercat respon, el que repercuteix en una dinàmica d’ingressos decreixents. La gestió dels despatx era a 6 hores vista (com el cas de l’Estat), però ha anat progressant a 1 hora, 15 minuts i actualment a 5 minuts.

Una altra visita va ser a l’empresa e-Meter, dedicada a la gestió de dades, i comprada al 2011 per Siemens. Entre d’altres companyies, estan donant servei a Pacific Gas and Electric (PGE) amb 8 milions de consumidors i a on identificat fins a 32 patrons de comportament diferent (en Santi ens comenta que entre els clients d’Estabanell n’han detectat 14). En Santi explica com es parla obertament que atès la sobrecapacitat de la xarxa i el cost marginal zero de la les energies renovables es planteja unes retribució per transaccions que permet oferir un “flat rate grid” i un cost zero per l’energia consumida. Les decisions en matèria energètica són guiades per l’anàlisi de dades sobre el conjunt de la mostra (no pilots) i emprant tecnologies al núvol per temes de seguretat. Hi ha un consens generalitzat que de la qualitat de la dada depèn el benefici a curt de la distribució. Per això els smart meters implementats (amb un codi QR) no són pròpiament “intel·ligents” perquè no aprenen, però sí que ajuden a la presa de decisions del consumidor. Tota aquesta pivotació del sector elèctric cap a les dades ha generat una barrera de coneixement que ha requerit l’actualització tant de la tecnologia com del personal.

En aquest context en Santi va ressaltar la visita a Nest, l’empresa dels termòstats comprada per The Guardian per 3.200M$Aquesta companyia no només controla la temperatura de casa, sinó que també controla la humitat, la lluminositat, el soroll prop i lluny, un negoci del sector big data que és capaç de desenvolupar algoritmes d’optimització de la temperatura de la llar per generar informació de negoci sobre el sector residencial.

Una altre empresa visitada va ser Tesla. En paraules d’en Santi, va ser “la gran decepció” ja que tenen una política de comunicació molt restrictiva. Ens explica que desenvolupen una estratègia de líder amb molt pes de màrqueting i uns preus de 5.500$ per 10kWh d’emmagatzematge, amb garanties de fins a 25 anys. El model de negoci principal es basa en la reducció en inversions en actius del sistema elèctric gràcies a la capacitat d’emmagatzematge i a una regulació que permet els mercats d’ajust per regulació del sistema i els agregadors. Tesla, comenta en Santi “fa l’energia sexi” i aquesta socialització de la tecnologia energètica és la gran contribució a la transició energètica.

Altres visites, van ser a California Public Utilites Commision, que advoca pels “net benefits for the society” com els llocs de treball i la participació del consumidor en el sector elèctric. Com a anècdota, ha donat la raó als ciutadans que volen estendre la roba al balcó en barris d’alt poder adquisitiu.

Tot aquest allau d’informació i exemples va permetre un debat ric i intens amb els 34 tertulians per posar de relleu els contrasts amb el mercat elèctric a l’estat. Si bé existeixen també accions i iniciatives de diferent natura molt exemplificants, com el model “creïble” que està desenvolupant NISSAN integrant la mobilitat elèctrica amb la gestió del mercat elèctric, no hi ha la consciència ni cultura suficient per part dels diferents agents, des del regulador al consumidor. També es destaca el fet que l’energia és barata (i la factura cara) i que això no incentiva l’estalvi. També es destaca la manca d’una infraestructura de telecomunicacions apropiada.

La conclusió compartida de l’èxit del cas de Califòrnia en la transició energètica és la capacitat de repensar el sector elèctric des d’una visió top-down al bottom-up, amb major pes del consumidor actiu i les companyies de distribució (més propers al client i que actuen com a gestors de xarxa) i, sobretot, amb un nou combustible: les dades.

 

Escrit per

Grup promotor de les tertúlies sobre "Energia i Societat", espais de debat sobre les implicacions socials, econòmiques, ecològiques, tecnològiques, entre d'altres, de la transició energètica a Catalunya. Mariano Marzo, Daniel Quer, Pep Salas.

No hi ha comentaris

deixa un comentari