a
a
HomeSalutEnergia, Mobilitat i Salut – Resum sopar-tertúlia 12

Energia, Mobilitat i Salut – Resum sopar-tertúlia 12

La tertúlia #12 sobre energia, mobilitat i salut ens ha portat al Dr. Jordi Sunyer, un científic reconegut i també un gran comunicador, que ens ha deixat bons titulars que fan reflexionar-nos i no poden deixar-nos indiferents:

  • “Els acords de Kyoto van ser un desastre ecològic”
  • “La contaminació afecta a tothom”
  • “Vivim un conflicte entre mobilitat i salut”
  • “Hem d’electrificar les ciutats”
  • “Hi ha una contradicció entre Canvi Climàtic a nivell global [emissions CO2] i impacte Local [emissions de partícules i gasos d’efecte local]”
  • “La bicicleta és el vehicle urbà”

Una contribució que els contertulians, com és habitual, no van quedar-se curts posant de relleu idees com:

  • “Molts Barcelonins són expulsats a l’extraradi, la qual cosa perpetua a un cert model de mobilitat ”
  • “El IPCC és una wikipedia, però no serveix per actuar”

I com ha compartit el Dr. Sunyer, “no es pot esmorzar de cinc continents”. Però sí tenir un sopar-tertúlia amb els cinc sentits. Hem pogut escoltar dades contundents sobre l’impacte de les partícules sòlides. La mida importa i són especialment les inferiors de 10 micres i, sobretot les inferiors a 2,5, les que generen una afectació múltiple a la salut. Fins i tot les més petites (menys d’una micra) són capaces de penetrar dins les cèl·lules. Contra la intuïció que principalment tenen un impacte sobre el sistema respiratori, el Dr. Sunyer ha posat de relleu l’alteració que també representen sobre el sistema cardiovascular i el neurològic a partir d’entre altres, d’evidències causals amb l’infart i l’ictus, concretament, amb una relació entre del 20% i del 30% dels casos respectivament.

Cal posar, doncs, el focus en aquests micro partícules i el seu origen, principalment els processos de combustió. El vehicle dièsel, les incineradores, els vaixells al port… són emissors directes i principals de partícules ultrafines. Per les seves característiques físiques són molt difícils de mesurar, però hi ha evidència que també en són emissors el desgast dels pneumàtics i els frens dels vehicles. El 80% de la població viu en carrers amb més de 10.000 cotxes de trànsit diari i les emissions es realitzen a l’alçada a la que respirem. La relació entre medi ambient i salut és cada vegada una qüestió de més rellevància internacional, tal i com posa de manifest, per exemple, que el nombre de publicacions relacionades han incrementat dos ordres de magnitud en revistes de referència com Lancet, o l’impacte econòmic originat pel fet que 55% de les malalties són previsibles i relacionades amb factors ambientals (World Bank Air Pollution[1]).

El repte, doncs, no és tan insistir en els fets, irrefutables, sinó en com aquesta realitat afecta a la presa de decisions del sistema socio-polític per millorar la salut de les persones a partir de repensar la mobilitat a les ciutats. “La salut com a motor de canvi”, podria ser un principi organitzador d’un nou model d’urbanisme i organització social. Com, de fet, ja està passant algunes ciutats europees com Friburg, Bassel, Tolousse, Rotterdam o Pontevedra.

Aquestes tres ruptures conceptuals d’avui (impacte en sistema cardiovascular i neurològic més enllà del respiratori; importància i rellevància internacional; impacte directa del vehicle i especialment el dièsel) no han deixat indiferents als contertulians i, sens dubte, quan ho interioritzes te n’adones que el canvi comença per un mateix: ús de la bicicleta i caminar habitualment, fer exercici, vehicle elèctric, evitar focus de combustió incontrolats… però si una idea que ha transmès el Dr. Sunyer és realment transformadora és la de “compartir”. No només el transport, sinó també el coneixement per poder participar amb criteri en les decisions individuals i col·lectives. Aquest és, al capdavall, l’objectiu dels sopars-tertúlia que fem entre tots plegats. I per acabar una darrera aportació i definitiva: tenim dret a respirar aire net.

[1] World Bank. 2016. The cost of air pollution : strengthening the economic case for action (English). Washington, D.C. : World Bank Group. http://documents.worldbank.org/curated/en/781521473177013155/The-cost-of-air-pollution-strengthening-the-economic-case-for-action

Escrit per

Pep Salas, enginyer agrònom i Doctor per la UPC en transició energètica. Ha desenvolupat la seva activitat professional en el món de l'energia des de diferents vessants, tan tècnics, com socials i econòmics.

No hi ha comentaris

deixa un comentari