a
a
HomeEconomiaTransport marítim i transició energètica. Resum del Sopar – Tertúlia #18

Transport marítim i transició energètica. Resum del Sopar – Tertúlia #18

“La globalització és transport marítim”. Així començava el passat 5 de novembre una de les millors tertúlies per la temàtica i ritme del ponent, en Santiago Garcia-Milà, economista de l’any del Col·legi d’Economistes de Catalunya 2017 i sub-director general comercial i d’estratègia del Port de Barcelona. En Garcia-Milà apuntava a l’inici de la tertúlia que la missió del Port és augmentar la competitivitat i generar valor a la societat que l’acull.

Hem gaudit d’una tertúlia en la seva plena essència. S’han posat de relleu aspectes propis del sector marítim, però també íntimament lligades amb el conjunt de la societat. Per exemple, la propietat i la gestió pública de la infraestructura, la necessària col·laboració entre el sector públic i el privat, la planificació d’infraestructures des de l’òptica de la demanda i no de l’oferta. Principis molt importants a parer del convidat que no només es troben sovint a faltar, sinó que directament s’ignoren.

També hem tingut dades concretes del Port de Barcelona, situant-se com un dels cinc millors projectes a nivell mundial, gràcies a les rutes provinents de Shangai pel Sud i del Canal de Suez, que situen Barcelona com un dels centres neuràlgics més rellevants del comerç internacional i que justifiquen, per si mateix, el corredor mediterrani. El Port de Barcelona com element clau de l’economia catalana per subministrar al centre d’Europa amb una proposta de menys emissions de CO2 que altres mitjans de transport.

I, el que ha estat potser del més rellevant, hem fet un debat amb dades. S’han avaluat les externalitats negatives sobre la ciutat de Barcelona. Com s’ha dit “poques són masses” atès s’ha de perseguir l’objectiu zero emissions. El transport marítim és el responsable a escala global del 2,5% del total d’emissions de CO2. A Barcelona, contribueix amb el 7,6% de les emissions de NOx i el 1,5% de pm10. D’aquestes xifres, els creuers (6-7% del total d’ingressos, 650M€ i uns 9.000 llocs de treball directes) concentren el 1,2% de les emissions d’òxids de nitrogen i el 0,23% de les partícules. Sens dubte, el debat s’ha de fer amb dades i fer-lo transparent a la societat. Trobar l’equilibri econòmic, social i ambiental no és fàcil, però ens has explicat que ho teniu molt present i forma part del vostre ADN.

Hem parlat també de lleis i de regulació i el convidat a fet una crítica directa a la gobernança de la UE, a la de l’Estat i a la Catalana. Vaja, no s’ha oblidat a ningú. Però s’ha fet amb una autoritat envejable, pròpia del professional que sap i que gaudeix de la seva feina, amb molt pòsit i experiència internacional.  I tot, amb un to distès i proper que permet entreveure la intel·ligència de la dialèctica.

En fi, ha sigut una tertúlia que no avaluarem amb el número de plats servits, a modus de contenidors, sinó amb els quilograms de coneixement que ha tingut a bé compartir amb tots nosaltres.

Escrit per

Pep Salas, enginyer agrònom i Doctor per la UPC en transició energètica. Ha desenvolupat la seva activitat professional en el món de l'energia des de diferents vessants, tan tècnics, com socials i econòmics.

No hi ha comentaris

deixa un comentari